Ložisková ocel pro stavební stroje
Sledovali jste někdy zblízka, jak bagr nabírá radlicí zeminu a ukládá ji na nákladní auto nebo ji vysypává opodál na navrstvenou hromadu? Tato činnost by mohla zklidnit mysl a eliminovat stres, v této souvislosti bychom si mohli připomenout slavnou píseň od Ivana Mládka o „nenápadném švagrovi, který má na zahradě bagr vysloveně pro své potěšení“. Sledovat bagr při práci může být opravdu zábavné a zároveň poučné, abychom si uvědomili, jak značnou silou tato zařízení disponují, a co je k tomu také zapotřebí.
Pochopte, že bagr nebude schopen zvládnout takovou námahu bez pevné a houževnaté oceli, velmi namáhané v průběhu pracovního procesu za každého počasí a zároveň při extrémní zátěži, kdy je bagr v provozu mnoho hodin po celý den a stavební práce trvají třeba tři měsíce v kuse bez ohledu na roční období. Součástí těchto stavebních strojů jsou také valivá ložiska. Ta se vyrábí ze speciální ušlechtilé legované oceli, odolné vůči korozi a značnému fyzickému namáhání. Dodávají je na trh hutní provozy v ocelárnách a tento materiál patří k běžnému hutnímu sortimentu pro strojírenskou výrobu.
Legující prvky v ložiskové nízkolegované oceli, jako je chrom, křemík nebo mangan, se postarají o velmi dobrou mechanickou odolnost při značném namáhání, považte jak těžkou práci vykonávají pohyblivé části stavebních strojů, a v jakých náročných podmínkách pracují. Valivá ložiska se ovšem nedodávají pouze pro stavební stroje a mechanismy, je to velmi častá část strojů a zařízení pro strojírenskou výrobu, dopravních prostředků, sportovních potřeb, nářadí, domácích spotřebičů a dalších strojírenských výrobků. Současný svět se bez ložisek neobejde, je to velmi důležitá součást moderní společnosti a kdybychom naráz všechna ložiska spláchli do moře, rázem bychom si znovu museli zopakovat nepříliš slavnou epochu středověku.